Osteopathie bij volwassenen

Bandeling

Klachten die zich kunnen voordoen bij volwassenen:

KLACHTEN WERVELKOLOM

• Lage rugpijn
  • Pijn bij de thoracale wervelkolom
  • Nekklachten
  • Ischias
  • Uitstraling naar armen en benen
  • Hernia

• Blaasontsteking
  • Urine incontinentie
  • Pijn bij het vrijen
  • Fertiliteitsproblemen (moeite met zwanger worden)
  • Buikklachten
  • Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarm
  • Aambeien
  • Overgangsklachten

HOOFD EN AANGEZICHT

• Migraine
  • Duizelingen
  • Neuralgie
  • Oorontstekingen
  • Kaakproblemen
  • Terugkerende bijholteontstekingen

SPORT

• Overbelasting
  • Blessures
  • Voorkomen van blessures
  • Verbeteren van fysieke prestaties

STRESSKLACHTEN

• Vermoeidheid
  • Stressklachten
  • Angst
  • Burn-out

WERVELKOLOM

De wervelkolom is een van de belangrijkste structuren voor de osteopaat aangezien deze de meeste steun geeft aan het lichaam, het zenuwstelsel beschermt en ieder segment in relatie staat tot andere gedeeltes in het lichaam.

EXTREMITEITEN

Er zal worden gekeken op lokaal niveau maar vaak zit de oorzaak van de klacht elders in het lichaam.

VISCERALE KLACHTEN

Het doel van de behandeling is het verbeteren van de beweging van de organen zodat de doorbloeding en de innervatie hersteld wordt. Zo helpen we het lichaam met het autoregulatie- mechanisme om weer zo optimaal mogelijk te functioneren. In de meeste gevallen wordt een orgaan behandeld als onderdeel van een globale behandeling van het lichaam.

GYNAECOLOGIE

Hierbij wordt er met name gewerkt aan het kleine bekken. Daarbij behandelt de osteopaat de rest van het lichaam, daar waar nodig is, om te zorgen dat de uro-genitale regio weer een goed evenwicht heeft in de fysiologie wat weer een positief effect heeft op het zenuwstelsel en het hormonaal systeem.

HOOFD EN AANGEZICHT

Er wordt onderzoek gedaan op disfuncties van de schedel zowel op bot, spier, zenuwstelsel en bloedvatsysteem. Hierbij is de rest van het lichaam ook van belang door de directe relatie met de schedelstructuren.

SPORT

Tijdens het sporten wordt het lichaam meer belast waardoor met name spieren en gewrichten optimaal moeten functioneren. Een blokkade of bewegingsbeperking kan een verkeerde belasting veroorzaken waardoor later klachten kunnen ontstaan. Soms kan het lichaam compenseren waardoor vaak de klachten elders zijn dan waar de oorzaak zich bevindt. Er wordt globaal naar de sporter gekeken, met name naar de biomechanica maar ook naar houding, spieren, organen en de invloeden van buiten af.

STRESSKLACHTEN

Stress is een belangrijke factor voor vele klachten, het haalt alle functies van het lichaam uit evenwicht. Wanneer je niet voldoende ontspanning neemt en  je balans tussen actie en rust vestoord is, raakt het lichaam langzaam uitgeput. De osteopathie behandelt het lichaam in zijn totaliteit voor een betere zelfregulatie en om het lichaam weer in balans te krijgen. Daarbij worden er adviezen gegeven voor een betere lifestyle.